DET HÄR MED THESSALONIKI

Jo jag fick lite frågor om Grekland studierna bland kommentarerna och tänkte skriva ett inlägg om det för att det är säkert många fler som undrar samma sak.
Som sagt har jag kommit in på Aristotle University of Thessaloniki, School of Modern Greek Langugage heter det. Jag valde den kursen för att jag vill byggga upp min grekiska och anledningen till att jag ska plugga i Grekland är för att jag inte har alla ämnen som behövs för att göra det här i Stockholms Universitet, som t.ex har jag inte Svenska C som behövs och det är alltid kul att göra det i något annat land. 
Hur jag fick information om skolan och kursen av en vän, hon som jag ska flytta till Grekland med. Det är inte svårt att komma in, dom har inga speciella krav, det ända som är ett måste är att man gått klart gymnasiet. Och man behöver absolut inte kunna språket för plugga där, vem som helst kan göra det. Vi kommer gå kursen som är 8 månader, från 12 oktober till 31 maj. Man kan välja själv hur länge man vill gå där. Och det är hur enkelt som helst att söka. All information står på deras sida men jag kan berätta lite smått här. Man skickar in sina gymnasiebetyg översatta till engelska och en ansökan som man skriver ut på hemsidan. Och på ansökan är det viktigt att det finns stämpel på från grekiska ambassaden.
Det här med boende då. Jag och min vän kommer hyra lägenhet tillsammans. Och CSN kan man ansöka om på csn:s hemsida för studerande utomlands, jag vet inte riktigt hur mycket det är man kommer få men något är det iallafall.
Och ett tips om du ska studera där, skicka in papprena i god tid så man slipper få såna komplikationer som jag fick. Lycka till.
Här är länken till skolan, finns både på engelska och grekiska.

Om några dagar kan ni följa mitt liv i Grekland, kommer skriva en massa här i bloggen.

anonym:

Tack så mycket för informationen!! :))

Anna:

Hej, såg att en annan tjej hade kommenterat om din greklands resa. Jag undrar också en sak, tycker du man ska ha med sig pengar när man åker dit eller kan man nog leva på pengarna, som man kanske får från CSN? Vad skulle du rekommendera? Har du sparat ihop en summa pengar eller får du hjälp via familjen?



Kram

Anna

Svar::

Jag tror inte att CSN pengarna kommer räcka för hyra mat och sånt. Så om man funderar på att åka dit t.ex nästa år då rekommenderar jag att spara ihop lite pengar iallafall för ingenting är gratis, det är tufft att bo där, för man betalar ju hyra plus vatten och el enskilt, så man måste göra en budget. Kanske om man bodde hos någon släkting och inte betalade hyra och sånt skulle kanske CSN pengarna räcka, CSN pengar är ju ändå till för studierna som här i Sverige, pengarna är till för att köpa böcker och sånt. Jag kommer få hjälp av familjen. Funderar även på att kanske skaffa något extrajobb där nere.

Carolina:

Hej!!
Googlade runt lite och kom in på din blogg... hoppas den fortfarande används!
Jag vill plugga grekiska på Aristotele University och letar lite info från någon som gjort det.. Har sett att dom fortfarande har kursen från oktober- maj.. men vill endast gå en termin, dvs januari - maj. Har du någon aning om det skulle gå? Känns lite dumt att fråga här men har försökt maila skolan flera gånger utan resultat... Tack! :)

Svar: Hej hej :) kul att du hittat hit! Det var ett tag sen jag gick kursen men Jag tror faktiskt att det har funnits en kurs för en termin, jag vet iaf att det finns en 3 månaders kurs.
Ang maila, om jag kommer ihåg rätt så har jag aldrig fått tillbaka mail när jag mailat dom, så mitt tips är att ringa dom. Då får du snabbare svar.
Anastasia Akritidou

Kommentera inlägget här: