LITE FAKTA OM DET HÄR MED ATT BO OCH PLUGGA I THESSALONIKI

Ni ställer knappt några frågor alls, men nu ska jag berätta lite om hela den här Grekland grejen.

Kursen
Det programmet jag och Stea pluggar heter Academic year. Kurserna vi går är ungefär 8 månader och börjar i oktober och slutar någon gång i slutet av maj. Kursen är frivillig och vem som helst kan plugga där, det som endast är ett måste är ett giltligt slutbetyg från gymnasiet. Kursen kostar sådär 725€ om jag kommer ihåg rätt. Vi går programmet som är 20 timmar men det finns att välja 10 timmar också. Man kan även välja mellan 3,6 eller 8 månader. Före lektionerna börjar gör alla ett test, det mesta på testet är höruppgifter. Testet gör man för att man ska se på vilken nivå man ligger, det finns 3 olika grupper, Α,Β och Γ. A, är för nybörjare alltså såna som inte kan någonting alls osv. Jag går på B, det är perfekt nivå för mig, vi gör mest grammatik och så. Några andra grejer som är bra att veta innan man börjar där är att alla måste gå till sjukhuset och röntga sig för att dom ska se att man inte är sjuk eller något, om man inte gjort det till ett visst datum blir man utskriven från kursen tyvärr. En till grej är att lektionerna inte börjar förräns alla betalat, dumma regler men vad ska man göra. Jag säger dom här sakerna så ni som tänker göra samma som jag inte blir helt chockade som jag blev. Det blir en massa springande hit och dit. Böcker och sånt betalar man själv också, men det är väl ingen nyhet. Lektionerna hålls antingen på Aristoteleo universitet eller på Franska institutet där jag har. Här är länk för er som är intresserade att plugga grekiska nästa termin. Och en sista sak, det finns även sommarkurser.

Boende
Jag kan erkänna att det inte är direkt det lättaste att bo själv och betala hyra och sånt men vad ska man göra. Nu ser man verkligen hur det är att bo själv, här är det lite svårt också. Vatten och el tillhör inte hyran och plus att allt värms med diesel, det är det sura. Man ska betala allting separat och det är en hel del pengar. Sen ska man handla mat och en massa sånt, ni som bor själva vet vad jag menar. Det är kul att vara själv men samtidigt kan det bli jobbigt. Vi hade tur och hittade en möblerad lägenhet, den har t.om tvättmaskin men om man hyr en vanlig omöblerad lägenhet finns det inte ens något kylskåp i, så man måste köpa själv. Så om någon av tänker komma hit och plugga och ska hyra lägenhet rekomenderar jag en möblerad för att som student kommer det bli svårt om man ska springa och köpa kylskåp och sånt, vad gör man med den sen när man drar därifrån då? Våran lägenhet är gammal fast vi håller på att fräscha upp den lite. Det som är bra att allting fanns redan här. TV, stereo, tvättmaskin, trådlös internet som vi inte betalar för, aircondition, ja allt. Området är sådär lite ghetto men man får lära sig att leva med det. Vi klarar oss bra, inget strul hittills.

Om ni vill veta mera så är det bara att fråga.

 

This beautiful city

Kommentera inlägget här: